Optymalizacja strony

Optyamlizowanie strony
działania seo na stronie www

Co to jest optymalizacja strony internetowej?

Optymalizacją nazywamy wszystkie działania prowadzone wyłącznie w obrębie naszej strony, które mają na celu poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Przykładowo dodawanie unikalnej treści, aktualizacja starych artykułów, optymalizacja obrazków, poprawa błędów w kodzie itd…

W poniższym artykule prezentujemy listę wskazówek jak usprawnić działanie strony internetowej, żeby była lepiej oceniana przez wyszukiwarki internetowe. Listę będziemy aktualizować zgodnie z nowymi trendami w pozycjonowaniu.

Zaczynamy optymalizację naszej strony

1) Odpowiedni tytuł strony, opis i słowa kluczowe

   Utworzenie właściwego tytułu (title) strony, który nie powinien być zbyt długi i dobrze, żeby zawierał najistotniejsze słowa kluczowe związane z tematyką strony. Tytuł dodatkowo powinien być napisany poprawną polszczyzną z zachowaniem odmiany. Dobrze spełnić powyższe wymogi dbając jednoczenie o atrakcyjność tytułu, która wpływa bezpośrednio na to czy potencjalny użytkownik kliknie link i odwiedzi naszą stronę.

   Stworzenie opisu (meta name=”Description”), który podobnie jak tytuł nie powinien być zbyt długi i dobrze, żeby zawierał słowa kluczowe. Tytuł oraz opis są to elementy widoczne w wynikach wyszukiwania, dlatego powinny być również tak skonstruowane, żeby zachęcały potencjalnego klienta do wejścia na naszą stronę.

   Wybranie odpowiednich słów kluczowych (meta name=”Keywords”) oraz znalezienie fraz niszowych. Na tym etapie należy sprawdzać jak dużą konkurencję mamy na poszczególnych słowach kluczowych. Również warto poszukać „fraz niszowych” związanych z tematyką naszej strony, których konkurencja jeszcze nie używa do pozycjonowania.

2) Linki kanoniczne

   Brzmi groźnie ;), ale jest to prosta zasada, sprowadza się do wskazania robotom adres strony, który jest najważniejszy. Dzięki temu unikamy duplikatów treści i koncentrujemy całą moc seo na jeden wybrany adres.

   Wytłumaczymy teraz wszystko na przykładzie naszego serwisu finansowego serwisfinansowy.pl

   Ta sama strona może występować pod pozornie identycznymi adresami, kilka przykładów poniżej:

   Bardzo ważnym zadaniem jest skonfigurowanie wszystkiego tak, żebyśmy po kliknięciu każdego z wymienionych powyżej adresów, zostali przekierowani na jeden wybrany przez nas adres kanoniczny. W podanym przykładzie adres główny ma postać https://serwisfinansowy.pl

   W przypadku gdy korzystamy z WordPress, sprawę rozwiąże zainstalowanie jednego z popularniejszych pluginów seo, przykładowo Yoast SEO. Można się również wspomóc przekierowaniami w pliku .htaccess.

3) Dobra i unikalna treść strony

   Wartościowa treść na stronie pisana z myślą o osobach, które będą ją czytały, jest najważniejszym elementem optymalizacji. Zadbajmy o przygotowanie unikalnej treści strony tak, aby nie było w niej zbyt dużo słów kluczowych oraz tak, żeby miała sens i była poprawna gramatycznie. Nie wolno kopiować treści z istniejących już stron internetowych, ponieważ takie postępowanie spowoduje, że nasza witryna nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania.

   Źle widziane jest tak zwane „lanie wody” liczą się konkretne informacje przedstawione w czytelny i zrozumiały sposób. Jednocześnie im więcej wartościowej treści na stronie, tym lepiej, ponieważ w ocenie robota, algorytmów oceniających stronę, stajemy się specjalistami, którzy mają dużo do powiedzenia w danej dziedzinie.

   Nie warto publikować krótkich, niedopracowanych artykułów, ponieważ algorytm googla widząc takie treści, może obniżyć pozycję całego serwisu. Pomimo, że mamy większość dopracowanych treści kilka kiepskich postów pociągnie całą stronę w dół.

   Co zrobić jeśli mamy dużo krótkich artykułów już napisanych i zaindeksowanych przez roboty. W takim przypadku są dwie opcje. Zaczynamy dopracowywać treści, wzbogacając je o nowe informacje. Drugi sposób można rozważyć połączenie kilku krótkich podobnych tematycznie artykułów w jeden długi wyczerpujący temat. Po takim zabiegu pamiętajcie, żeby zrobić przekierowania 301 z usuniętych treści na nowy zbiorczy artykuł.

4) Prawidłowa struktura nagłówków

   Niezwykle istotne jest stosowanie nagłówków h1, h2, h3, h4… w podanej kolejności. Daje nam to kilka korzyści. Treść podzielona jest na fragmenty z widocznymi nagłówkami, dzięki czemu staje się bardziej czytelna i uporządkowana. Użytkownik strony może szybko przeglądnąć nagłówki, żeby wyrobić sobie opinię, jakie zagadnienia są poruszane w artykule.

   Dodatkowo umieszczając w nagłówkach słowa kluczowe, dajemy dodatkowy sygnał robotom, pod którymi frazami powinna być widoczna strona w wynikach wyszukiwania.

5) Dostosowanie do urządzeń mobilnych responsywność, AMP

   Stosowanie responsywnych szablonów, czyli dostosowanych do urządzeń przenośnych (tabletów, komórek), staje się już jednym z podstawowych wymogów przy budowie strony. Dobrze jest pójść krok dalej i wdrożyć system AMP (Accelerated Mobile Pages) projekt przyspieszonych stron na urządzenia przenośne, wdrażany pod patronatem Google. Dzięki zastosowaniu AMP treść naszej strony wyświetlana jest na urządzeniach mobilnych dużo szybciej i w bardziej przyjazny sposób.

6) Zdjęcia na stronie

   Obrazki na stronie stanowią uzupełnienie treści, są bardzo istotne ze względu na odbiór artykułu przez czytelnika, wpływają również pozytywnie na ocenę robotów wyszukiwarek. Powinny być „lekkie”, czyli trzeba optymalnie dopasować stosunek jakości grafiki do jej wagi. W programach graficznych np. Adobe Photoshop jest opcja zapisu grafiki przeznaczonej na strony www. Musimy pamiętać o uzbrojeniu obrazków w opisy alt=’’opis treści obrazka” tak jak linki w atrybut title=’”’.

   Użytkownicy WordPress powinni zainstalować jedną z wtyczek optymalizującą obrazy. Polecamy Jetpack, który automatycznie przejmuje kontrolę nad optymalizacją i szybkim wczytywaniem obrazków, oszczędzają nam mnóstwo czasu.

   Przetestujcie również programy online do kompresji obrazków. Często udaje się pomniejszyć pliki nawet o 75% bez utraty jakości. Tego typu programy znajdziecie, wpisując w wyszukiwarce „optimize image for web” Procedura jest bardzo prosta, wgrywacie plik na serwer programu do optymalizacji, program optymalizuje obrazek w kilka sekund, następnie pobieramy go na nasz dysk w zoptymalizowanej formie.

7) System do zarządzania oraz maskowania linków partnerskich

   Prowadzenie bloga wiąże się z pewnymi kosztami, są to przykładowo opłaty za domenę, hosting reklamę nie mówię tutaj już o poświęconym czasie. Nie każdy może sobie pozwolić na ciągłe dokładanie do strony. Idealna sytuacja jest wtedy, kiedy potrafimy połączyć naszą pasję z zarabianiem pieniędzy.

   Jedną z metod jest umieszczanie w tekście linków partnerskich. Przykładowo jeśli opisujemy działanie nowego telefonu komórkowego, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w tekście umieścić link partnerski do sklepu z tym produktem. Jeśli ktoś kliknie taki odnośnik na naszej stronie, przejdzie do sklepu i kupi telefon, otrzymamy prowizję.

   Jest to bardzo prosty mechanizm, okazuje się jednak, że warto wprowadzić na swoim blogu system, który ułatwi nam zarządzanie linkami partnerskimi oraz pozwoli na ich maskowanie.

   Takie rozwiązanie pozwoli nam zaoszczędzić mnóstwo czasu i ochroni nas przed wieloma niebezpieczeństwami. Więcej na ten temat można przeczytać we wpisie „Maskowanie linków partnerskich

8) Certyfikat SSL

   Jest to już standard obowiązujący od pewnego czasu. Wyszukiwarki zaczynają zwracać coraz większą uwagę, czy strona posiada certyfikat SSL, szyfrowanie zapewniające większe bezpieczeństwo.
Jak sprawdzić, czy strona ma certyfikat SSL? W pasku przed adresem strony powinna być widoczna kłódka, a sam adres musi zaczynać się od https://. Nie jak dotychczas od http://.

    Większość dostawców hostingu umożliwia zainstalowanie darmowego certyfikatu SSL, który będzie spełniał swoje zadanie przy większości stron internetowych. Płatne wersje zaczynają się od około 100 zł rocznie.

9) Dobry szybki hosting

   Bardzo ważna kwestia, w dzisiejszych czasach po prostu nie opłaca się uruchamiać strony na wolnym, niestabilnym serwerze. Takie rozwiązanie na starcie ustawiłoby naszą stronę na przegranej pozycji w stosunku do konkurencji. Nie wolno tu oszczędzać, proszę przejrzeć listę dostawców hostingu, którzy proponują dobrą jakość w rozsądnej cenie.

10) Kompresja strony, html, css i js

Kompresja strony

    Każda strona internetowa składa się z wielu plików. Są to zarówno pliki tekstowe HTML, js, css jak i pliki multimedialne, filmy, obrazki. Żeby strona prawidłowo się wyświetlała, do użytkownika muszą zostać przesłane wszystkie te informacje.

    Jak już wcześniej wspominaliśmy, musimy dbać o szybkie wczytywanie strony. Możemy znacznie przyspieszyć proces przesyłania danych, włączając kompresję po stronie naszego serwera. W wyniku takiego działania do użytkownika przesyłane są szybciej lżejsze spakowane pliki, następnie są rozpakowywane u niego na komputerze.

    Jeśli nie wiesz jak włączyć kompresję, skontaktuj się z dostawcą hostingu. Prawdopodobnie trzeba będzie wkleić kilka linijek kodu do pliku .htaccess i twoja strona znacznie przyspieszy.

Kompresja plików css, html, js

    To jeszcze nie wszystko jeśli korzystasz z WordPress, zainstaluj dodatkowo wtyczkę do kompresji plików tekstowych. Mogę polecić Autoptimize, narzędzie, które między innymi usuwa z kodu niepotrzebne spacje, komentarze znacznie zmniejszając rozmiar plików tekstowych.

1 KOMENTARZ

  1. Z doświadczenia widzę, że dużo osób nie docenia tego aspektu pozycjonowania. Ładują setki linków do strony a nie zwracają uwagi, że strona jest wolna, brakuje opisów, są błędy w pisowni itd.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj